De ART is geschikt als de deklaag aan vervanging of verbetering toe is en geen werkzaamheden aan tussen- of onderlagen nodig zijn. Er moet dus nog wel voldoende draagkracht zijn. De deklaag mag niet te veel reparatievakken of scheurvulling bevatten.
Voor deklagen van het type (D)ZOAB, SMA en AC Surf.
De minimale lengte is 700 meter.
Fase 2 – Voorbereiding
Op dit moment nog wel. Omdat de ART in een validatietraject zit wordt er uitgebreid onderzoek gedaan volgens een validatieplan. Dit betekent onder meer dat er een uitgebreider vooronderzoek wordt gedaan dan volgens de CROW 210 nodig is.
Houd minimaal rekening met een termijn van ongeveer 3 maanden. Voor het vooronderzoek is ongeveer 2 maanden nodig.
Idealiter ‘recht-toe-recht-aan’, zonder te veel obstakels als putten, wapening en markeringen of reparaties d.m.v. inlagen of scheurvulling. Een wegvak wordt altijd eerst beoordeeld om de geschiktheid te bepalen.
Fase 3 – Uitvoering
De ART kan per dag ca. 600-800 m wegvak uitvoeren.
De aanleg van het wegvak met de ART wordt altijd uitgevoerd door ART-e BV.
Dit is afhankelijk van de resultaten van het vooronderzoek. Er wordt altijd een mix van bitumen+verjongingsmiddel toegevoegd aan het bestaande asfalt, maar soms is het nodig om ook aggregaat toe te voegen.
Fase 4 – Eindonderzoek en oplevering
Voor de toekomst (bij reguliere inzet) zal bekeken moeten worden of en hoe certificering van het eindproduct vormgegeven moet worden. Voor de bouwstoffen die toegevoegd worden gelden dat deze voorzien moeten zijn van de reguliere certificaten of bewijzen van oorsprong.
In principe wordt een dienst geleverd en geen product. Dit houdt in dat er geen leverantie van asfalt plaatsvindt. Voor de proefvakken geldt dat het eindproduct geen CE-markering, Declaration of Performance (DoP) en verkort verslag kent zoals deze bij een regulier asfaltproduct verplicht zijn.
De proeftuin duurt vijf jaar. In jaar 1, 3 en 5 wordt gemonitord.